Przepuklina rozworu przełykowego (łac. hernia hiatus esophagi)

Dodane przez Kamil Załęski | Kategoria Artykuły | 22 lipca, 2014

Jest to schorzenie które polega na przemieszczeniu przez rozwór przełykowy przepony części żołądka (wpustu) , połączenia przełykowo-żołądkowego z jamy brzusznej do klatki piersiowej. Wyróżniamy pięć rodzajów przepukliny rozworu przełykowego: wślizgową, okołoprzełykową, mieszaną, tzw. wrodzony krótki przełyk oraz pourazową. Głównie występuje w 4-7 dekadzie życia częściej u kobiet niż mężczyzn. Najczęściej spotykana jest typ wślizgowy gdzie część żołądka wślizguje się przez rozwor przepony do góry w kierunku przełyku. W jej przebiegu przełyk porusza się swobodnie w rozworze przełykowym, a wpust żołądka przemieszcza się powyżej przepony.

Przepuklina powstaje między innymi z powodu nieprawidłowego funkcjonowania przepony, żołądka. Tryb życia siedzący, otyłość, nieodpowiednia dieta, urazy mechaniczne, przeciążenia fizyczne to wszystkie czynniki które w równym stopniu mogą się przyczynić do powstania i rozwoju przepukliny rozworu przełykowego.
W zależności od wielkości przepukliny może być ona bezobjawowa lub może dawać różne spektrum objawów. Przykładowo:
– zarzucania treści pokarmowej do przełyku (zgaga),
-bólu w nadbrzuszu,
-nawracający kaszel,
-kołatanie serca,
-chrypkę.
Ze względu na objawy zbliżone do tych, które występują także przy innych schorzeniach układu pokarmowego (refluks, wrzody żołądka i/lub przełyku itp.) przepuklina rozworu przełykowego może być zdiagnozowana i potwierdzona podczas endoskopii, badań radiologicznych lub manometrii.

Leczenie przepukliny rozworu przełykowego polega na:
Zachowawcze: jak unikanie napojów gazowanych, tłustych, ciężkostrawnych posiłków, spożywanie regularnych małych objętościowo posiłków, powstrzymywanie się od wysiłku fizycznego do 1h po posiłku, spanie z uniesioną głową, redukcja masy ciała w przypadku nadwagi i otyłości, rzucenie palenia
farmakologiczne, jak stosowanie leków zmniejszających wydzielanie kwasu żołądkowego, leki przeciwrefluksowe, antyhistaminowe
chirurgiczne, w przypadku dużych przepuklin rozworu przełykowo-żołądkowego lub powikłań.
Leczenie osteopatyczne (wisceralne)
Terapia polega na poszukiwaniu zaburzeń funkcjolanych i strukturalnych w organizmie oraz przywróceniu prawidłowej ich pracy, a nie skupianie się wyłącznie na miejscu bólu. Przykładowe rejony diagnozowane przez terapeutę, powiązane po przez „łańcuchy osteopatyczne” z przepukliną rozworu przełykowe:
– ocena oraz mobilizacja i przywrócenie prawidłowego toru pracy przepony
-mobilizacja żołądka, przejścia przełykowo-żołądkowego
– ocena i ewentualna mobilizacja odcinka szyjnego, piersiowego i lędźwiowego kręgosłupa
– ocena i mobilizacja układu nerwowego wegetatywnego
-ocena i ewentualna mobilizacja innych narządów trzewnych ( jelita, wątroba)
-itp.
Leczenie osteopatyczne przepukliny rozworu przełykowego stanowi doskonałe uzupełnienie konwencjonalnego, często mało skutecznego, leczenia farmakologicznego i zachowawczego. Terapia wisceralna pozwala na zmniejszenie i złagodzenie objawów charakterystycznych dla tego schorzenia, ale także skutecznie wspomaga cały proces leczniczy w zapobieganiu dalszego pogłębiania się objawów i rozwoju choroby.

przepuklina

źródło zdjęcia: http://www.merckmanuals.com

Brak komentarzy do "Przepuklina rozworu przełykowego (łac. hernia hiatus esophagi)"