Dyskopatia, „choroba” cywilizacyjna: pytania i odpowiedzi

Dodane przez Kamil Załęski | Kategoria Artykuły | 9 października, 2013

Najczęściej zadawane pytania przez pacjentów , których dotyczy problem dyskopatii.

Boli mnie kręgosłup, czy mam dyskopatię?
Aby stwierdzić co jest przyczyną bólów pleców wykwalifikowany fizjoterapeuta najpierw zbiera wywiad, bada pacjenta (zależności od poziomu uszkodzenia mamy inne objawy obwodowe) ogląda wyniki i zdjęcia diagnostyczne (RTG, MR itp.).

Które badanie daje nam 100% pewność że mamy dyskopatię kręgosłupa?
Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że dyskopatia to choroba krążka międzykręgowego, a dokładnie mówiąc proces degeneracji zachodzący w nim w wyniku oddziaływania różnych sił zewnętrznych. Zdjęcie RTG pozwala na ocenę kośćca oraz przestrzeni między kręgowych, krążka na  zdjęciu RTG nie widać. Najlepszym badaniem, którym głównie posiłkują się neurochirurdzy jest badanie MR. Tu jak na dłoni widać wszystkie zmiany, jakie zaszły w krążkach międzykręgowych.

Czy stwierdzona dyskopatia to wyrok?
Po pierwsze zmiany zachodzące w krążkach międzykręgowych są naturalnym procesem zachodzącym wraz z wiekiem. Jednak u części osób „zużycie” krążka następuje zbyt szybko bądź zbyt gwałtownie (np. uraz) dając silny ból pleców, obwodowe objawy neurologiczne. W dzisiejszych czasach nie ma takiej osoby, która chodź raz nie cierpiałaby z powodu bólów pleców. Większość dolegliwości bólowych przechodzi samoczynnie dzięki dużym właściwością regeneracyjnym naszego organizmu. Ale każdy epizod bólowy pozostawia ślad, suma nakładających się takich nawracających ataków w konsekwencji może prowadzić do rozwoju choroby krążka międzykręgowego czyli dyskopatii. Ważne jest aby nie ignorować sygnałów płynących z naszego ciała (czyt. Ból!),  nie leczyć się tabletkami, plastrami przeciwbólowymi tylko w miarę szybko poszukać pomocy u specjalisty. Wcześnie rozpoczęte leczenie daje bardzo dobre efekty.

Na czym polega leczenie dyskopatii?
Proces leczenia dyskopatii kręgosłupa odbywa się jednocześnie na kilku płaszczyznach.
Wykwalifikowany rehabilitant (osteopata) przede wszystkim szuka przyczyny zaburzenia funkcji kręgosłupa, która objawia się postępującą degeneracją dysku. W drugiej kolejności stosuje się leczenie bezpośrednio celowane na tkanki chore. Drenaż krążka międzykręgowe, masaż klasyczny, masaż funkcyjny, punkty spustowe bólu to tylko przykładowe techniki wykorzystywane w leczeniu dyskopatii. Trzecim elementem terapii, można powiedzieć najważniejszym, jest świadomy i czynny udział pacjenta w procesie leczniczym. Zadaniem fizjoterapeuty jest przekazanie wiedzy pacjentowi na temat ergonomii pracy ciała ( jak prawidłowo siedzieć, jakich pozycji unikać, co wolno, a czego nie) oraz nauka ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu, mających na celu wzmocnienie gorsetu mięśniowego kręgosłupa.

Czy raz „wyleczona” dyskopatia już nie nawraca?
Słowem bardziej odpowiednim przy dyskopatii ( gdzie mamy wyraźna przepuklinę w obrazie MR) byłoby „zaleczona” ponieważ zmian jakie już zaszły w krążku są nieodwracalne. A to jak długo będziemy cieszyć się z braku bólów pleców w głównej mierze zależy tylko od Nas. Stosowanie się do zaleceń fizjoterapeuty pozwala unikać zagrożeń sprzyjających patologii kręgosłupa.

Co robić, jeżeli rehabilitacja nie przynosi efektów?
Wtedy należy skonsultować się z neurochirurgiem. Przy zaawansowanych zmianach krążka międzykręgowego uciśnięciu struktur nerwowych jednym skutecznym leczeniem jest operacja.

Na czym polega operacja dyskopatii?
Jedną z najczęściej stosowanych metod leczenia dyskopatii lędźwiowej jest fenestracja. Operator poprzez niewielki otwór w łuku kręgu dostaje się do patologicznie zmienionego dysku. Usuwa fragment uszkodzonego krążka, który uciskał struktury nerwowe. Dzięki ograniczonej ingerencji w tkanki otaczające dysk, w małym stopniu zostaje naruszona zwartość kręgosłupa. Pacjenci po zabiegu bardzo szybko wypisywani są do domu. Ale to jest tylko przykład jednej z technik operacyjnych. O zastosowaniu danej techniki operacyjnej decyduje neurochirurg na podstawie miejsca i rozległości zmian chorobowych, wieku pacjenta itp.

Czy po zabiegu operacyjnym wskazana jest rehabilitacja?
Jak najbardziej – jest wręcz konieczna. Rehabilitacja po operacji kręgosłupa w zależności od sugestii operatora rozpoczyna się od 2 do 4 tygodni od zabiegu. Proces gojenia się tkanek trwa cały rok. Przez pierwsze 100 dni przebiega on bardzo intensywnie. Celem fizjoterapii pooperacyjnej w tym czasie jest wspomaganie procesu gojenia, zapobieganie powstawaniu powikłań pooperacyjnych (zrosty tkanek miękkich, bliznowce, ograniczenie ruchomości stawów i nerwów itp.). Pacjent jest instruowany o dalszym przebiegu leczenia, na co powinien zwracać uwagę, a czym się nie przejmować.

Czy po operacji można żyć tak samo intensywnie jak sprzed urazu?
Celem zabiegu operacyjnego jest przede wszystkim odbarczenie struktur nerwowych. Musimy pamiętać że uszkodzony krążek dalej tam jest. Na przykładzie samochodu, jeżeli jeden z amortyzatorów jest uszkodzony pozostałe muszą pracować ciężej. Mało wydajny krążek międzykręgowy sprawia, że sąsiednie krążki muszą pracować ciężej, przez co mogą ulec uszkodzeniu. Pamiętajmy o tym, że po operacji dyskopatii można robić prawie wszystko, ale z głową, najlepiej dodatkowo skonsultować się ze swoim fizjoterapeutą.

Brak komentarzy do "Dyskopatia, „choroba” cywilizacyjna: pytania i odpowiedzi"