Migreny a bóle głowy

Dodane przez Kamil Załęski | Kategoria Artykuły | 19 stycznia, 2016

Czy każdy ból głowy to migrena?

Bóle głowy różnego pochodzenia stanowią jedną z częstszych przyczyn odwiedzin gabinetu osteopaty. Leczenie farmakologiczne dostępnymi lekami bez recepty jest mało skuteczne a często nawet pogarsza stan pacjenta powodując nasilenie objawów. Głównym powodem małej skuteczności leczenia tego dość pospolitego schorzenia jest interpretacja każdego bólu głowy jako migreny, co jest błędem.

Należy zwrócić uwagę, że ze względu na różną przyczynę powstawania bóli głowy dzielimy je na pochodzenia mechanicznego i nie mechanicznego. Po krótce przedstawię każdą grupę.

Bóle głowy pochodzenia mechanicznego (nie migreny):
– często występujące ograniczenie ruchomości kręgosłupa szyjnego ( nie zawsze bolesne), najczęściej problem dotyczy górnego kręgosłupa szyjnego, kompleksu OAA, czyli stawu szczytowo-potylicznego i/lub stawu szczytowo-obrotowego gdzie dochodzi do subluksacji
– wzmożone napięcie mięśni karku, mięśni podpotylicznych, mięśni żuchwy (hypertonia)
– ból występujący w okolicy: potylicznej, wierzchołka głowy (vertex), czoła
– pozycja głowy, ciała często wpływa na ból
– ból w przeciwieństwie do migreny może utrzymywać się nawet miesiącami

Najczęściej w wyniku przywrócenia ruchomości górnego odcinka kręgosłupa stosując bardzo bezpieczne krótkodźwigniowe techniki manipulacyjne HVLA, oraz poprzez normalizację napięcia mięśniowego tej okolicy pacjenci zostają uwolnieni od uciążliwej dolegliwości.

Uwagi:
Ze względy na złożoność procesu powstawania bólów głowy pochodzenia mechanicznego ważna jest dokładna analiza całego ciała pacjenta, gdyż tylko takie podejście pozwala skutecznie rozwiązać problem, w innym wypadku praca wyłącznie lokalna w okolicy odcinka szyjnego przyniesie efekt krótkotrwały.

Migrena – ból głowy pochodzenie niemechanicznego. Dokładna przyczyna nie jest znana ale jedna z najnowszych teorii mówi o zaburzeniu wazomotorycznym śródczaszkowym wskutek amin biogenicznych (np. serotonina, katecholamina, histamina prostaglandyna). W wyniku następujących po sobie reakcji wazodylatacji (zwężenia naczyń krwionośnych) i wazokonstrykcji (rozszerzenia naczyń) dochodzi do obrzęku pod oponowego podrażniającego nerw trójdzielny. Schorzenie te dotyka najczęściej kobiet (60% wszystkich chorujących).

Czynniki wyzwalające:
– zmiany klimatu (ciśnienia)
– silne bodźcowanie zmysłów
– składniki żywienia bogate w aminy (ser żółty, wino czerwone, czekolada itp.)
– zmiany hormonalne (cykl menstruacyjny, środki antykoncepcyjne)
czynniki psychiczne (stres, depresja)

Charakterystyczne objawy:
– brak mechanicznego ograniczenia ruchomości kręgosłupa chodź te zmiany mogą się rozwinąć wtórnie
– ból jednostronny, silny, pulsujący,
– atak trwający przeważnie do 24godzin rzadko do 3 dni
– zmiana pozycji ciała nie wpływa na zmniejszenie bądź nasilenie objawów
często towarzyszące objawy: brak apetytu, mdłości (czasem wymioty), biegunka
– zaburzenia widzenia
u części pacjentów ( ok 40%) atak bólu głowy poprzedza aura

Klasyczna migrena składa się z 3 bądź 4 faz ( jeżeli występuje aura):

Faza 1
Znaki ostrzegawcze: pacjent odczuwa nie pokój, irytację bądź rozweselenie, nadwrażliwość na dźwięk, światło czy zapach, może pojawić się obrzęk rąk, kostek, wzdęcia;
Są to wczesne znaki ostrzegawcze występujące od 2 do 24 godzin przed bólem głowy

Faza 2 ( występuję tylko u 40 % pacjentów)
Aura – trwa od 20min maksymalnie do godziny, nasilenie objawów z fazy 1, zaburzenia widzenia w postaci plam, błysków, czarnych bądź kolorowych obrazkach mozaikowych itp.
Mogą się pojawić zaburzenia mowy (afazja); zaburzenia czucia: swędzenia, kłucia, parestezje

Faza 3
Ból głowy- bardzo silny pulsujący, jednostronny najczęściej czołowy lub skroniowy. Ból może przemieszczać się z jednej strony na drugą
– zaburzenia układu pokarmowego: brak apetytu, mdłości, wymioty biegunka
– ruch wysiłek nasila objawy

Faza 4
Faza rozwiązania – bólu trwa od 2 do 24 godzin i mija samoczynnie najczęściej podczas snu

Inne odmian, rzadziej występujące:
– rodzinna migrena połowiczoporaźna
– migrena okoporaźna ze stopniowym porażeniem mięśni gałki ocznej

Jest to proces złożony który obejmuje zmianę nawyków żywieniowych pacjenta (unikanie kumulacji amin biogenicznych w diecie, zdecydowane zwiększenie spożycia płynów (głównie wody).
– Stosowanie technik manipulacyjnych mających na celu poprawę funkcji kompleksu OAA, leczenie czaszkowe ( cranial) nerwu trójdzielnego, normalizacja napięcia w obrębie kręgosłupa.

Uwagi:
Ze względu na długotrwały proces ataków migrenowych które w konsekwencji prowadzą do wtórnych ograniczeń ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa obraz nie zawsze jest bardzo klarowny dla nie których specjalistów przez co źle zostaje dobrany proces leczniczy.

Brak komentarzy do "Migreny a bóle głowy"