Staw biodrowy

Dodane przez Kamil Załęski | Kategoria Artykuły | 19 stycznia, 2014

Staw biodrowy jest jednym z najważniejszych stawów naszego organizmu. Na drodze ewolucji przystosował się do pracy w podporze dwunożnym, który wyróżnia nas homosapiens na tle innych ssaków. Dzięki dużej powierzchni stawowej mocnym więzadłom oraz licznym mięśniom otaczającym i poruszającym ten staw umożliwia człowiekowi nie tylko ergonomiczny chód i bieg, ale także stanowi kluczowy punkt przenoszenia sił (obciążenia) między kończyną dolną, miednicą i kręgosłupem lędźwiowym. Mechanizm ten działa w obu kierunkach: siły zewnętrzne działające zarówno z góry (grawitacja) jak i z dołu ( siły reakcji podłoża) często krzyżują się właśnie w tym stawie. Bardzo ważne jest zachowanie pełnego zakresu ruchu stawu biodrowego oraz dbanie o stan chrząstki pokrywającej powierzchnie stawowe, aby mógł on spełniać swoją funkcję jak najdłużej.

Staw a raczej stawy biodrowe ze względu na odpowiedzialną i ciężką robotę, jaką wykonują dla Nas codziennie, każdego dnia, mimo licznych mechanizmów przystosowujących je do „pracy w trudnych warunkach”, czasem ulegają urazom, kontuzjom co prowadzi do dolegliwości bólowych z okolicy biodra, pachwiny czy pośladka.
Należy pamiętać, że jest bardzo dużo struktur (kręgosłup lędźwiowy, staw krzyżowo-biodrowy, mięsień biodrowo-lędźwiowy, kaletki maziowe itp.), które mogą promieniować do okolicy pachwiny, biodra tym samym w pierwszej chwili mylnie wskazywać na problem ze stawem biodrowym. Z drugiej strony proces chorobowy toczący się w samym stawie biodrowym ze względy na swoje unerwienie może dawać dodatkowo ból promieniujący do kolana, pośladka. U części pacjentów zmiany zachodzące w stawie biodrowym tylko i wyłącznie objawiają się bólem np. kolana.
Dlatego odpowiednio poprowadzone badanie fizjoterapeutyczne (czy osteopatyczne) w sposób szybki i sprawny pozwala zdiagnozować i ustalić przyczynę bólu okolicy stawu biodrowego pachwiny czy też pośladka.

Spotykane klinicznie schorzenia stawu biodrowego:

– Choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego
– Idiomatyczna choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego
– Reumatoidalne zapalenie stawów (łac. polyarthritis reumatoidea)
– Polimialgia reumatyczna
– Gruźlicze zapalenie stawu biodrowego
– Aseptyczna martwica stawu biodrowego
– Ciało wolne w stawie biodrowym
– Przerwanie obrąbka panewkowego
– Choroba Paleta w rejonie krętarza większego
– Zapalenie ścięgien
– Zerwanie mięśni
– Zapalenie kaletki nadkrętarzowej i podkrętarzowej
– Złuszczenie głowy udowej,
– Itp.

Choroba Zwyrodnieniowa Stawu Biodrowego (Coxarthrosis)
Etiologia:
Są to zmiany degeneracyjne zachodzące w chrząstce szklistej stawu biodrowego następujące poprzez brak wytrzymałości na nacisk mechaniczny. Ze względu na częstotliwość występowania i zaburzania funkcji choroba zwyrodnieniowa stawów biodrowych jest jedną z najważniejszych odmian choroby zwyrodnieniowej.

Wyróżniamy:
Wtórna choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego:
– Podwichnięcia i dysplazje stawu biodrowego
– Protruzja panewki stawu biodrowego charakterystyczna dla kobiet
– Uszkodzenie nasady kości rozwijającej się między 10-17 rokiem życia
– Septyczna (zakaźna) martwica głowy kości udowej
– RZS
– Urazy
– Zaburzenia umięśnienia, tkanek miękkich

Pierwotna choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego- bez znanej przyczyny, rzadko spotykana przed 40 rokiem życia dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Objawy choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego:
– Ból w pachwinie, dół pleców
– U 10% ból wyłącznie w kolanie
– Ból w trakcie chodzenia, oraz wykonywania czynności dnia codziennego
– Ograniczenie ruchomości stawu biodrowego ( rotacja wewnętrzna, odwodzenie, wyprost, zgięcie)

Artroza w stadium początkowym powoduje ból na samym początku wysiłku ( np. po wstaniu i przejściu kilku kroków ból ustępuje). W stadium późniejszym również podczas wysiłku (ból w trakcie chodu). Natomiast w stadium zaawansowanym, końcowym choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego ból pojawia się w trakcie oraz po wysiłku (ból stawu utrzymuje się długo po wysiłku np. chodzeniu)!!!

UWAGA
Nie można opierać diagnozy choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego wyłącznie na podstawie zdjęcia radiologicznego (RTG) często występuje rozbieżność między zmianami widocznymi na zdjęciu, ograniczeniem zakresu ruchu a bólem.

TERAPIA
Ważne, aby zapobiegawczo wcześnie wykrywać już pierwsze oznaki ograniczenia ruchomości stawu biodrowego, aby jak najszybciej przywrócić odpowiednie unaczynienie za pomocą:
Mobilizacje stawu biodrowego
Manipulacje stawu biodrowego
Praca na kręgosłupie lędźwiowym
Tonizacja oraz streching mięśni (prostowniki, odwodziciele i rotatory wewnętrzne stawu biodrowego
Uwalnianie otworu zasłonowego
Zastrzyki wewnątrzstawowe- wspomagaja terapię

Jeśli wszystkie metody zawiodą lub artroza stawu biodrowego jest zbyt zaawansowana, jedyna formą leczenia pozostaje interwencja chirurgiczna. Endoprotezoplastyka pozwala pacjentom powrócić do funkcjonowania codziennego, jednak należy pamiętać o wcześnie wprowadzonej i odpowiednio poprowadzonej rehabilitacji po zabiegu operacyjnym, która pozwala wydłużyć tzw. żywotność (wytrzymałość) protezy średnio wyliczonej w granicach 15lat.

Brak komentarzy do "Staw biodrowy"