Zawroty głowy

Dodane przez Kamil Załęski | Kategoria Artykuły | 4 stycznia, 2016

Zawroty głowy (vertigo) na tle mechanicznym.

Objawy zawrotów głowy bardzo często towarzyszą zaburzeniom odcinka szyjnego kręgosłupa, ale także mogą mieć swoją pierwotną przyczynę w odcinku lędźwiowym kręgosłupa czy nawet kończynie dolnej. Jednak najczęściej powiązane są one ze zmianą odruchów tonicznych szyjnych receptorów znajdujących się w więzadłach i powierzchniach stawowych górnego odcinka szyjnego kręgosłupa, przede wszystkim stawów szczytowo-obrotowych oraz szczytowo-potylicznych (kompleks OAA).

Jak już wspomniałem w tym rejonie znajduje się bardzo duże nagromadzenie różnego rodzaju receptorów czucia głębokiego odpowiadających za koordynację utrzymania głowy w pionie bez względu na pozycję ciała (stanie, siedzenie, chód czy bieg itp.) Utrata ruchomości odcinka kręgosłupa (wyżej wymienionych stawów) może powodować wysyłanie anormalnej, aferentnej (czyli do mózgu) błędnej informacji na tema położenia głowy co sprzyja powstawaniu zawrotów głowy.

Innym powodem zawrotów głowy są podrażnienia nerwów okolicy potylicznej takich jak nerw potyliczny większy, potyliczny mniejszy (n. occipitalis major & minor), które analogiczne przesyłają błędną informację do mózgu powodując zawroty głowy. Zdarza się że problem leży w podrażnieniu splotu przedsionkowego (vestibular plexus), który unerwia błonę bębenkową (membrana typani), trąbkę Eustachiusza, okolicę sutkową. Często jest to następstwem urazu czaszki lub kręgosłupa (np. w wyniku wypadku komunikacyjnego)

Objawy zawrotów głowy na tle mechanicznym:
– zwykle krótkotrwałe
– pojawiają się nagle
– dolegliwości mogą być wyzwolone jedynie jednostronnie
– dolegliwości pojawiają się na skutek długotrwałego w utrzymywania głowy w jednej pozycji

Dokładne analiza i badanie kręgosłupa pozwala stwierdzić przyczynę zawrotów. Leczenie terapią manualną w tym bezpiecznymi krótkodźwigniowymi technikami manipulacyjnymi prowadź do uwolnienia zajętych segmentów. W ten sposób zostaje przerwane „błędne koło” bodźców prowadząc do likwidacji problemu.
Osteopatyczne techniki strukturalne, wisceralne i cranialne .

Zawroty głowy na tle niemechanicznym.

Do najczęstszych przyczyny należą zaburzenia krążeniowe, zaburzenia błędnika czy problemy oczne. W zaburzeniach na tle krążeniowym główna role odgrywa subluksacja przejścia szyjno-piersiowego, oraz zespół Wallenberga (nieodwracalne uszkodzenie naczyniowe, w wyniku zakrzepicy thrombosis tętnicy kręgowej). Charakterystyczną cechą zawrotów głowy o podłożu naczyniowym jest fakt, że zmiana pozycji ciała powoduje krótkotrwałe zaburzenia równowagi i mdłości. Jeżeli z objawów dodatkowych występuje wyłącznie świst w uszach najczęściej jest to przyczyna uszkodzenia czaszkowego a nie kręgosłupa szyjnego.

Zawroty głowy na tle przedsionkowym:

Dochodzi do zapalenia nerwu przedsionkowego (vestibular nerv) na tle wirusowym, co prowadzi do ostrych objawów zawrotów głowy przez 3 dni, umiarkowane zawroty głowy przez kolejne 3 tygodnie, i minimalne zawroty głowy jeszcze do 3 miesięcy. Słuch w tym wypadku pozostaje nie naruszony.
Zapalenia błędnika (labyrinthitis) lub zapalenie ucha środkowego
Nerwiak (neurinoma) nerwu przedsionkowego lub czaszkowego, VII, prowadzi do niszczenia włókien nerwu przedsionkowego i twarzowego dając objawy jednostronnego kurczu twarzy, bólem ucha oraz głowy.
I inne schorzenia jak: Zespół Meniere’a, puchlina (wodniak).

Leczenie tego rodzaju zaburzeń za pomocą terapii osteopatycznej stanowi głównie uzupełnienie leczenia podstawowego lekarskiego i jest kierowane na przyśpieszenie procesów leczniczych organizm ( głównie techniki cranialne). Szybka i prawidłowa diagnoza pozwala skierować pacjenta do odpowiedniego specjalisty aby rozpocząć właściwe leczenie.

Brak komentarzy do "Zawroty głowy"